علت داغ شدن لپ تاپ چیست؟

چرا لپ تاپ داغ می‌کند؟

 

فرقی ندارد شما لپ تاپ نو دارید یا لپ تاپ استوک، لپ تاپ hp دارید یا لپ تاپ ایسوس ما در این مقاله قصد داریم به این دو سوال اصلی بپردازیم و راه حل مشکل داغ شدن لپ تاپ را برای شما بیان کنیم.

 تصور کنید سخت مشغول کار کردن با لپتاپ هستید و ناگهان احساس می‌کنید که لپ تاپ شما بیش از حد داغ شده است؛ به گونه ای که در هر لحظه ممکن است از کار بیفتد یا بوی سوختگی‌اش را بشنوید. اگر میخواهید دلایل داغ شدن لپ تاپ و راه حل آن را بدانید حتما تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

چرا لپ تاپ داغ میکند؟

 منظور از داغ شدن لپ تاپ، داغ شدن بیش از حد است؛ زیرا معمولا بعد از این که ساعات طولانی با لپ تاپ کار می‌کنید یا مشغول انجام بازی و کارهای سنگین هستید، طبیعی است که لپ تاپ کمی داغ یا گرم شود؛ اما در بعضی از موارد ممکن است لپ تاپ بیش از حد داغ کند. به گونه ای که احتمال سوختگی یا منفجر شدن آن وجود دارد. این مشکلات در حالت طبیعی هیچ وقت اتفاق نمی‌افتد. در حالت طبیعی فقط لپ تاپ کمی داغ می‌شود. در این صورت با روشن کردن فن مشکل برطرف میشود.

 

 مشکل داغ شدن لپ تاپ در دوران کرونا زمانی که ما بیشتر از لپ تاپ ما استفاده میکنیم رایج تر شده است. لپ تاپ وسیله ارتباطی ما با دنیای پیرامون است و از آن برای کارهای مختلف از جمله آموزش و دریافت اطلاعات استفاده میکنیم. به همین دلیل همواره هوای لپ تاپ خودتان را داشته باشید و آن را در بهترین شرایط نگهدارید. در ادامه دلایل داغ شدن لپ تاپ و راه‌های حل آن را برایتان ارائه می‌دهیم.

 

دریچه‌های هوا را بررسی کنید

 یکی از مواردی که باعث داغ شدن بیش از حد لپ تاپ می‌شود این است که پرز یا هر وسیله دیگری باعث شده است که دریچه‌های هوای لپ تاپ پوشانده شود. اگر فن لپ تاپ کثیف باشد باعث بیش از حد داغ شدن لپ تاپ می‌شود. اگر معمولاً لپ تاپ را بر روی سطح نرم و ناهموار مانند تخت پتو و بالش قرار میدهید همین موضوع باعث می‌شود که دریچه‌های هوا خیلی زود کثیف شده یا بسته شوند و رفت و آمد جریان هوا کاهش یابد.

 اگر بر روی فن و دریچه‌های هوای لپ تاپ شما گرد و غبار، کثیفی، مو یا هر وسیله دیگری باشد که مانع خنک شدن دستگاه می‌شود آن را تمیز کنید. توصیه می‌کنیم که هیچگاه لپ تاپ را به صورت مستقیم بر روی فرش، پتو یا هر جای نرم دیگری قرار ندهید و آن را به دور از گرد و غبار نگه دارید.

 

کثیف شدن دریچه ی فن لپ تاپ و تاثیر در داغ شدن لپ تاپ

 

سخت افزار داخلی لپ تاپ تان را چک کنید

در برخی از مواقع ممکن است لپ تاپ شما از نظر سخت افزاری مشکل داشته باشد. ممکن است قطعات و وسایلی داشته باشد که قدیمی بوده و عمر خودشان را کرده‌اند. معمولاً استفاده از باطری قدیمی یا پوسیدگی خمیر سیلیکونی باعث میشود که لپ تاپ شما بیش از حد داغ شود.

اگر مشغول انجام کارهای گرافیکی و پردازش‌های سنگین هستید معمولا لپ تاپ کمی داغ می‌شود. در این صورت لپ تاپ را خنک کنید؛ اما اگر لپ تاپ شما حتی در انجام کارهای عادی و معمولی بیش از حد داغ می‌شود حتماً باید قطعات الکترونیکی داخل لپ تاپ را بررسی کرده و به صورت مستقیم آنها را خنک نگه دارید.

 آنچه که باعث میشود لپ تاپ شما به حالت عادی برگردد این است که از فن استفاده کنید یا خمیر سیلیکونی که در داخل لپ تاپ به کار رفته است را بررسی کنید، همچنین استفاده از گرما مناسب می‌باشد.

در این مقاله می‌توانید تست سلامت لپ تاپ خود را انجام دهید.

 

وقتی که لپ تاپ داغ می‌کند چه کنیم؟

 در برخی از موارد ممکن است لپ تاپ بدون علت خاصی شروع به داغ کردن کند. در این موقع حتما لپ تاپ را خاموش کنید و مطمئن شوید که کمی خنک شود و بعد از آن را روشن نمایید.

اگر احساس کردید که لپ تاپ شما بیش از حد داغ شده است که ممکن است هر لحظه بترکد؛ ابتدا لپ تاپ را خاموش کنید و تمامی سیم‌ها را از برق بکشید. اگر می‌توانید باتری را نیز خارج کنید. تا زمانی که لپ تاپ خنک نشده و به حالت عادی برنگشته است آن را روشن نکنید.

 

از گارانتی لپ تاپ تان استفاده کنید

اگر لپ تاپ تان را به تازگی خریده اید و بیش از حد داغ می‌کند و در آن مشکلی وجود دارد بدون اینکه آن را باز کنید به متخصص بسپارید.

توصیه می‌کنیم که هر چند وقت یکبار دریچه‌ها و فن‌ها را از نظر وجود آلودگی و سایر علائم بررسی کنید و اگر هر چیزی مانع جریان هوا است را از بین ببرید.

 برای تمیز کردن دریچه‌های هوا می‌توانید از هوای فشرده استفاده کنید. استفاده از دمنده‌ها و کمپرسور هوای فشرده بهترین راهکار برای تمیز کردن است.

اگر لپ تاپ شما گارانتی دارد توصیه می‌کنیم هیچ گاه داخل آن را باز نکنید اما اگر از گارانتی لپ تاپ تان گذشته است خودتان می‌توانید لپ تاپ را باز کنید. پشت لپ تاپ را باز کرده و دقیقاً همه جای داخل لپ تاپ را تمیز کنید.

اگر احساس کردید که خمیر سیلیکونی یا فن دستگاه نیاز به تعویض دارند حتما آن را عوض کنید. با توجه به اینکه از چه لپ تاپی استفاده می‌کنید؛ درایو خودتان را بررسی کنید. اگر برای لپ تاپ شما درایو مناسب استفاده نشده است یا قدیمی نصب شده است باعث گرم شدن و داغ شدن بیش از حد لپ تاپ می‌شود.

 

علت داغ شدن بیش از حد لپ تاپ به خاطر مشکلات نرم‌افزاری

 گاهی اوقات نرم افزار‌هایی که نصب می‌کنید به خاطر نصب نشدن درست باعث افزایش دمای لپ تاپ می‌شود. به همین دلیل لغو نصب برنامه‌ها یا حتی عوض کردن ویندوز مشکل را برطرف میکند.

 

لپ تاپ را با چه چیزی تمیز کنیم؟

 همانطور که پیشتر گفتیم بهتر است از هوای فشرده، دمنده‌ها و کمپرسور‌ها برای تمیز کردن لپ تاپ استفاده کنید. هیچ گاه از سشوار، اسپری‌های شیمیایی یا جارو برقی برای تمیز کردن قطعات داخلی لپ تاپ استفاده نکنید.

 

به صدای لپ تاپ توجه کنید

 معمولاً لپ تاپ در حالت عادی هیچگونه صدایی ندارد و میزان صدا و نویز بسیار پایینی ایجاد می‌کند؛ اما زمانی که در حال انجام بازی‌های سنگین هستید ممکن است صدای فن بلند شود. همین صدای بسیار بلند نشان دهنده این است که با قدرت بسیار زیادی کار می‌کند و همین موضوع مشکل ساز است. توصیه می‌کنیم که فن را نیز هرچند وقت یکبار تمیز کرده و گرد و غبار موجود در آن را از بین ببرید.

توصیه می‌کنیم که همواره از برنامه‌های سبک و کم حجم استفاده نمایید. همواره دریچه‌های لپ تاپ بدون پوشش باشند و چیزی مانع جریان هوا بر روی آن قرار نگرفته باشد. لپ‌تاپ را برای یک سطح محکم و صاف قرار دهید و آن را بر روی سطوح نرم مانند بالش و پتو قرار ندهید.

در این مقاله علت‌های رایج داغ شدن لپ تاپ و راه حل آن‌ها را برایتان بیان کردیم. معمولاً دلایل سخت افزاری و بسته شدن دریچه هوا باعث داغ شدن بیش از حد لپ تاپ می‌شوند. توصیه می‌کنیم که این مورد را جدی بگیرید اگر احساس کردید لپ تاپ شما بیش از حد داغ شده است یا صدای بسیار بالایی دارد حتما به دنبال راه حل مشکل باشید.