آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

 

 

 

تفاوت پورت Display و HDMI

ممکن است شما هم در هنگام خرید لپ تاپ نو یا خرید لپ تاپ استوک همیشه سوال شده باشد که تفاوت بین دیسپلی پورت با HDMI چیست؟

با وجود اینکه برخی از لپ تاپ ها امکان متصل کردن پورت Display به آن‌ها وجود ندارد ولی می‌توان با کابل HDMI به آن متصل شد؛ اما چیزی که قبل از خرید دیسپلی پورت و یا کابل اچ‌دی‌ام‌ای مهم است این است که با تفاوت این دو کابل آشنا شوید.

در ابتدا باید بدانید HDMI کابلی است که بر خلاف پورت VGA که تنها تصویر را به صفحه نمایش انتقال می‌داد، کابل اچ‌دی‌ام‌ای وظیفه‌اش انتقال تصویر، صدا و دیتا به صفحه نمایش است؛ ولی پورت Display دیتا را نمی‌تواند انتقال داهد و تنها صدا و تصویر را به تلویزیون منتقل می‌دهد.

بزارید مثال بزنم؛ PS4 خود را برای بازی، به تلویزیون متصل کرده‌اید. در اینجا اگر پورت شما Display باشد، نمی‌توانید با دسته مخصوص PS4، دستگاه را خاموش کنید یا بازی را اجرا کنید؛ ولی به کمک کابل HDMI شما می‌توانید به راحت‌ترین راه با دسته مخصوص PS4، کارهای لازم را انجام دهید.

 

تفاوت display port با پورت HDMI

 

تعدادی از تفاوت Displayport و HDMI

 

  • ارسال داده بیشتر دیسپلی پورت نسبت به HDMI
  • پخش تصویر بر روی چندین نمایشگر در دیسپلی پورت
  • کیفیت بهتر HDMI در کابل‌های با متراژ طولانی

 

پورت Display چیست ؟

 

کابل display port چیست؟

 

 

کابل Display، یک پورتِ ارتباطی است که در نسل‌های جدید کامپیوتر، لپ‌تاپ، کارت‌های گرافیک و... استفاده می‌شود؛ این کابل به دلیل پشتیبانی همزمان از تصویر و صدای HD، به یک کابل همه‌کاره تبدیل شده.

 

انواع کابل Displayport

کابل دیسپلی در سه نسخه 1.1، 1.2 و 1.3 تاکنون ساخته شده است که نسخه اول این پورت‌ها در سال 2006 تولید شد و آخرین نسخه که بهترین نسخه هم هست، در سال 2014 روانه بازار شد.

برای آشنایی بیشتر با انواع پورت‌ها می‌توان در زیر بخوانید:

 

  • نسخه 1.1: تولید در سال 2006 و در آن زمان از حداکثر سرعت انتقال داده، 8.64 گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کرد.
  • نسخه 1.2: زمان انتشار در سال 2009 و پشتیبانی از حداکثر سرعت انتقال داده 17.28 گیگابایت بر ثانیه.
  • مدل کانکتورها: استاندارد، مینی دیسپلی‌پورت، usb-c، thunderbolt؛ فراهم شدن ویژگی انتقال جریان چندگانه و بهبود همگام سازی صدا و تصویر
  • نسخه 1.3: زمان انتشار در سال 2014 و پشتیبانی از انتقال سرعت داده با سرعت 25.92 گیگابایت بر ثانیه به همراه پشتیبانی از کیفیت‌های 4k و 8k
  • نسخه 1.4: حداکثر نرخ انتقال داده 32 گیگابایت بر ثانیه و حداکثر خروجی 8k است.
  • نسخه 2.0: ارسال داده 80 گیگابایت بر ثانیه و مجهز به حداکثر خروجی 1080p، 1440p، 4k، 8k و 16k است.

 

کاربرد پورت Display

 

با وجود اینکه پورت Display تا حدود زیادی مشابه استاندارد کابل HDMI است و قابلیت انتقال تصویر و صدا را با هم دارد. دیسپلی‌پورت‌ها در متراژهای مختلفی در بازار موجود است. مزایای کابل Display نسبت به DVI و VGA، کوچکتر بودن کانکتور آن است. شباهت زیادی بین انتقال صدا و تصویر در پورت دیسپلی با انتقال داده در شبکه‌های محلی است؛ منظور از این شباهت این است که این کابل، دیتا را به صورت پاکت‌های داده تقسیم می‌کند و به نمایشگر انتقال می‌دهد.

با وجود اینکه پورت دیسپلی برای اشتراک و پخش فایل صوتی تصویری از لپ‌تاپ و کامپیوتر به تلویزیون، مانیتور و دیگر نمایشگرها انجام می‌شود، اما باید بدانید که این نمایشگرها باید مجهز به درگاه دیسپلی پورت باشند.

 

پورت HDMI چیست ؟

 

کابل HDMI رنگ مشکی

 

کابل اچ‌دی‌ام‌ای جز اولین کابل‌هایی است که برای انتقال غیر فشرده و همزمان تصاویر و صدا با کیفیت بسیار بالا به مانتیور، تلویزیون و دیگر نمایشگرها ساخته شده است و پس از ورود کابل HDMI، کابل‌های S-Video و DVI از رده خارج شد.

 

 

کاربرد پورت HDMI چیست؟

 

یکی از ویژگی‌های مهم کابل HDMI، انتقال صدا و تصویر به طور همزمان است؛ پیش از گسترش پورت اچ‌دی‌ام‌ای، اگر یک نفر می‌خواست صدای فیلم و یا سریال را در تلویزیون بشنود، باید از یک کابل دیگر برای انتقال صدا استفاده می‌کرد؛ اما کابل HDMI، به طور همزمان هم صدا و هم تصویر به یک صفحه نمایشگر دیگر منتقل می‌کند.

نسل‌های جدید کابل HDMI، سرعت بیشتری برای انتقال داده دارد و به دلیل پشتیبانی از مکانیزمی به نام CEC، می‌توان به دستگاه فرمان داد و وسایل را کنترل کرد.

به دلیل مجهز بودن پورت‌های اچ‌دی‌ام‌ای به پهنای باند وسیع، دیگر به کابل انتقال صدا نیازی نیست.

 

 

انواع کابل HDMI

 

کابل HDMI در 6 نسخه ساخته شده که اولین نسخه، 1.0 و آخرین نسخه 2.0 است.

 

  • نسخه 1.0: سال تولید این نوع کابل 2003 است و طول این نسخه، بیشتر از 2 متر است. به دلیل اینکه این اولین نسخه بود، می‌توانست داده‌ها را با پهنای باند 4.95 گیگابایت در ثانیه انتقال دهد و به 8 کانال صوتی با دقت 192 کیلوهرتز مجهز بود.
  • نسخه 1.1: این نسخه یکسال پس از نسخه اول منتشر شد و همانند نسخه قبلی بود ولی نسخه 1.1 می‌توانست صدا را در DVD-Audio انتقال دهد.
  • نسخه 1.2: اوج پیشرفت کابل های HDMI از این نسخه بود؛ این کابل در سال 2005 تولید شد و برای اولین بار به کامپیوترها متصل می‌شد و اطلاعات را به نمایشگر انتقال می‌داد.
  • نسخه 1.3: تولید شده در سال 2006 و افزایش پهنای باند و پشتیبانی از خروجی صدای Dobly TrueHD و قابلیت هماهنگی صوتی
  • نسخه 1.4: تولید شده در سال 2009 و پشتیبانی از تصاویر 3 بعدی و ارتباط صوتی دو طرفه و برای اولین بار از رزولوشن‌های 4K پشتیبانی کرد.
  • نسخه 2.0: آخرین نسخه کابل HDMI است و در سال 2013 عرضه شد. این کابل قابلیت ارسال داده با سرعت 18 گیگابایت بر ثانیه به همراه 32 کانال صوتی با دقت 1536 گیگاهرتزی داراست.
  • نسخه 2.1: حداکثر انتقال داده 48 گیگابایت بر ثانیه است و می تواند حداکثر 8k خروجی داشته باشد.

 

مزایا و معایب پورت HDMI

 

پورت HDMI هم نقطه ضعف و قوتی نسبت به کابل Displayport دارد که می‌توانید بخوانید:

مزایا :

  • طولانی بودن متراژ کابل HDMI، تاثیر کمتری روی کیفیت دارد
  • هزینه کمتر نسبت به پورت Display

 

معایب :

  • نرخ انتقال پایین‌تر نسبت به پورت Display
  • عدم پشتیبانی HDMI از انویدیا G-Syn در نسخه‌های قبل از 2.1
  • عدم برخورداری از کلیپ‌های انتقالی
  • عدم امکان پخش تصویر بر روی چند صفحه‌نمایش

 

مزایا و معایب پورت Display

با پیشرفت تکنولوژی دیسپلی‌پورت، نقطه ضعف‌های این کابل کمتر شده است اما بی‌نقض نیست؛ مزایا و معایب این کابل به شرح زیر است:

مزایا :

  • مجهز به نرخ انتقال بیشتر نسبت به HDMI
  • پشتیبانی بهتر از فناوری Sync
  • مجهز به کلیپ‌های اتصال دهنده
  • پشتیبانی خوب از فناوری‌های AMD FreeSync و انویدیا G-Sync
  • امکان پخش تصویر بر روی چندین صفحه نمایشگر تنها با یک درگاه Displayport

 

معایب :

  • افت شدید کیفیت هنگام استفاده از کابلی با متراژ بالا

 

مزیت های پورت Display نسبت به HDMI

 

ظاهر کابل‌های Display با HDMI متفاوت است؛ دیسپلی‌پورت‌ها تنها در یک طرف دارای انحنا هستند و 20 پین دارند؛ اما کابل HDMI، 19 پین دارد و از طرف دارای انحنا هستند.

سرعت انتقال دیسپلی‌پورت نسبت به اچ‌دی‌ام‌ای بیشتر است؛ به عبارتی دیگر، سرعت انتقال پورت دیسپلی 21.6 گیگابایت در ثانیه و سرعت انتقال داده کابل‌های اچ‌دی‌ام‌ای، 18 مگابایت بر ثانیه است.

نکته مشترک دو کابل Display و HDMI، کیفیت تصاویر است؛ کیفیت تصویر این دو پورت 4k می‌باشد اما رزولوشن قابل پشتیبانی کابل‌ها متفاوت است؛ رزولوشن قابل پشتیبانی دیسپلی پورت، 2160 در 3840 است و رزولوشن قابل پشتیبانی اچ‌دی‌ام‌ای 2160 در 3820 است.

هر دو پورت از استانداردهای دیجیتال استفاده می‌کنند، منتها پهنای باند انتقال دااده در کابل‌های دیسپلی‌پورت نسبت به HDMI بیشتر است.

 

مزیت های کابل HDMI نسبت به پورت Display

 

طبق اطلاعاتی که تاکنون در این مقاله ذکر شده است، الان لازم است این دو کابل را با هم مقایسه کنیم.

تصویر

با پیشرفت تکنولوژی دیسپلی‌پورت، ظرفیت انتقال این کابل نسبت به HDMI بیشتر شده است؛ دلیل آن نیز این است که از کابل‌های فیبر نوری به عنوان مس پشتیبانی می‌کند.

صوت

انتقال صوت هر دو کابل یکسان است و یا به عبارتی دیگر، تفاوتی ندارد. این دو کابل استاندارد تا 24 کانال صوتی 192 بیتی XNUMX کیلوهرتز پشتیبانی می‌کنند.

اتصال از لپ‌تاپ به تلویزیون

برای انتقال داده از کامپیوتر، لپ‌تاپ، PS4 و... دستگاه‌ها بستگی به تلوزیون شما دارد؛ باید دید آیا تلویزیون شما از پورت Display پشتیبانی می‌کند یا خیر؟ البته باید گفت که هر تلویزیونی از این پورت استفاده نمی‌کند ولی HDMI در این مورد نسبت به دیسپلی‌پورت برتری دارد؛ زیرا بیشتر تلویزیون‌ها از ورودی HDMI پشتیبانی می‌کند. برای اتصال کابل دیسپلی به تلویزیون، نیاز به یک آداپتور دارید تا مشکل شما رفع شود.

سیستم چند صفحه‌ای

دیسپلی‌پورت به دلیل توانایی خروجی محتوای ویدیویی به چندین نمایشگر با فناوری مولتی استریم ترانسپورت، نسبت به HDMI برتری دارد. به کمک پورت Display می‌توانید چندین نمایشگر به صورت زنجیروار یک تصویر یا صدا را نمایش دهد؛ اما این مورد در کابل‌های HDMI پشتیبانی نمی‌کند.

بازی

اگر می‌خواهید با رایانه، PS4 یا لپ‌تاپ خود بازی کنید و داده را به تلویزیون انتقال دهید، با یک مشکل فنی روبرو هستیم؛ زیرا پورت Display در سال‌های اخیر گوی را از HDMI ربود؛ ولی با تولید نسخه 2 HDMI، این کابل کیفیت خود را به دیسپلی‌پورت رساند.

در نهایت اگر هدف شما بازی است نمی‌توان نظر قطعی داد؛ تنها باید دید که آیا تلویزیون شما از دیسپلی‌پورت پشتیبانی می‌کند یا خیر.

 

پورت Display بخریم یا HDMI

 

نمی‌توان نظر قطعی داد؛ زیرا انتخاب نهایی، بستگی به استفاده شما از پورت دارد. اگر تلویزیون شما از هر دو کابل پشتیبانی می‌کند باید گفت پورت دیسپلی، داده بیشتری در ثانیه نسبت به اچ‌دی‌ام‌ای ارسال می‌کند؛ اما اگر تلویزیون شما از پورت Display پشتیبانی نمی‌کند تنها انتخاب شما کابل HDMI است.

یک نکته مهم قبل از خرید کابل HDMI که باید بدانید این است که تلویزیون شما از کدام نسخه HDMI پشتیبانی می‌کند؛ نسخه 2 یا نسخه‌های قبل؟

اگر تلویزیون شما از پورت دیسپلی نسخه 1.2 پشتیبانی می‌کند و پورت HDMI از نسخه 2 پشتیبانی می‌کند، خرید HDMI، مقرون به صرفه تر است. زیرا به روز تر است.

اگر می‌خواهید یک خرید خوب داشته باشید، باید قبل از خرید، تحقیقات کاملی انجام دهید و ببینید که لپ‌تاپ و تلویزیون شما از کدام کابل پشتیبانی می‌کند و سپس کابل خود را خریداری کنید.