یکی از رایج ترین سوالاتی که از سوی کاربران مطرح می‌شود این است که آیا لپ تاپ قابل ارتقا است؟ ارتقای لپ تاپ برای کدام قطعات سخت افزاری امکان پذیر می‌باشد؟ چرا باید قطعات لپ تاپمان را ارتقا دهیم؟ همچنین چگونه بفهمیم که قطعات لپ تاپ ارتقا می‌یابد یا نه؟ این سوالات تنها گوشه‌ای از سوالات بسیاری از کاربرانی است که از ما می‌پرسند.

در این مقاله قصد داریم در مورد چگونگی ارتقا لپ تاپ یا اینکه امکان پذیر هست یا نه و برای چه قطعاتی امکان ارتقا سخت افزاری وجود دارد برای شما اطلاعاتی ارائه دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مقاله با ما همراه باشید. بدون شک اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم که از آن بی خبر هستید.

 

اهمیت ارتقای لپتاپ

شاید اولین سوالی که ذهن شما را به خود مشغول کرده است این است که چه دلیلی دارد که لپ‌تاپ خودمان را ارتقا دهیم؟

 در قدم اول باید به این حقیقت اشاره داشته باشیم که متاسفانه در سال‌های اخیر تمامی تحریم‌های اقتصادی تداوم و شدت بیشتری یافته‌اند و از سوی دیگر ارز ملی نیز با کاهش ارزش شدیدی روبرو شده است. همچنین بانک مرکزی محدودیت‌های بسیار گسترده‌ای را برای واردات کالاهای خارجی انجام داده است؛ در نتیجه قیمت سخت افزار و لوازم جانبی کامپیوتر و از جمله لپ‌تاپ افزایش یافته است. در این میان برای بسیاری از کاربران خرید لپ تاپ رده بالاتر از لپ‌تاپ قبلی خودشان امکان پذیر نمی باشد. به همین دلیل راحت ترین و ساده ترین راهی که در مقابل این افراد قرار می‌گیرد این است که لپ‌تاپ خودشان را ارتقا دهند.

 موضوع دیگری که باعث می‌شود اهمیت ارتقا لپتاپ افزایش یابد کندی سرعت است. شاید شما نیز با این مشکل روبرو شده اید که در اوج کار خودتان هستید اما لپ تاپ شما به شدت کند عمل می‌کند، در بسیاری از مواقع هنگ میکند یا حتی نرم افزار و برنامه‌های شما نصب نمی شود. در این صورت باید به فکر خرید لپ تاپ بالاتر و رده بهتری باشید یا اینکه لپ تاپ خودتان را ارتقا دهید.

 امکان خرید لپ تاپ رده بالا برای بسیاری از افراد وجود ندارد به همین دلیل ارتقای لپ تاپ ساده ترین و راحت ترین کاری است که می‌توان انجام داد. اگر به فکر ارتقای لپ‌تاپ خودتان هستید و می‌خواهید از نظر سخت افزاری قطعات لپ تاپ را به روزتر و ارتقا دهید حتماً تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

 

گارانتی لپ تاپ

پیش از این که به ارتقا لپ‌تاپ بپردازیم به این نکته مهم توجه داشته باشید که اگر قصد ارتقای لپ تاپ دارید و هنوز گارانتی لپ تاپ شما تمام نشده است در صورت باز کردن دستگاه گارانتی لپ تاپ را ممکن است از دست بدهید. پس بهتر است به یک مرکز معتبر مراجعه کرده و لپتاپ خودتان را ارتقا دهید تا گارانتی آن نیز از بین نرود.

 

چگونه بفهمیم که لپ تاپمان قابلیت ارتقا دارد یا نه؟

 برای اینکه از قطعاتی اطلاع پیدا کنید که قابلیت ارتقا دارند یک ابزار رایگان و جالب را برای شما معرفی می‌کنیم. با مراجعه کردن به سایت  http://www.crucial.com/usa/en/advisor به راحتی می‌توانید بخش‌هایی را که در لپ تاپ خودتان امکان و قابلیت ارتقا دارند را مشاهده نمایید.

 شما می‌توانید با مراجعه به این آدرس به راحتی اطلاعات و بورد لپ تاپ خودتان را وارد کرده و سپس اطلاعات مفیدی را برای شما ارائه می‌دهد. در ادامه مراحل و  قدم به قدم کار را برای شما توضیح میدهیم.

 

  • در قدم اول آدرس  http://www.crucial.com/usa/en/advisor را تایپ کنید.
  •  در صفحه ای که برای شما باز میشود در باکس اول برند لپتاپ خودتان را وارد نمایید.
  •  در باکس دوم باید سری لپ تاپتان را وارد نمایید.
  •  در قدم بعدی در باکس سوم باید مدل لپ تاپ خود را جستجو و سپس آن را وارد کنید.

 

 با کلیک کردن بر روی  Find my computer این سایت به شما خواهد گفت که لپ تاپ شما چه نوع رم و‌ هارد درایو ssd دارد و آیا لپ تاپ قابلیت ارتقا دارد یا نه. همچنین این سایت برای شما اعلام می‌کند که لپ‌تاپ شما چه میزان رم دارد و چند اسلات رم DIMM برخوردار است.

 مزیتی که در این روش وجود دارد این است که این سایت به شما قطعات مناسب لپ تاپ تان را نیز معرفی می‌کند و شما می‌توانید به راحتی اطلاعات قطعه مناسب را به دست بیاورید و سپس به دنبال پیدا کردن آن باشید.

 

چه قطعاتی در لپ تاپ قابلیت ارتقا دارد؟

 در بخش سخت افزاری لپ تاپ شما می‌توانید بخش‌های باتری، رم،‌ هارد درایو، وایرلس، cpu ، درایو نوری و ... را ارتقا دهید در ادامه چگونگی ارتقا برخی از این موارد را برای شما مطرح می‌کنیم.

 

آیا باتری لپ تاپ قابل ارتقا است؟

 در پاسخ به این سوال باید گفت بله. معمولاً بسیاری از لپتاپ‌ها پس از گذشت یک یا دو سال از خرید آنها شروع به خالی کردن شارژ می‌کنند و این موضوع کاملاً طبیعی است. اگر لپ تاپ شما دچار چنین مشکلی شده است و ماندگاری شارژ آن دیگر مثل سابق نیست باید باتری لپتاپ خودتان را عوض کنید. توصیه می‌کنیم که یک باتری با ظرفیت بیشتر خریداری کنید. نکته بسیار مهم وجود باتری‌های تقلبی در بازار است. بهتر است که از متخصصان کمک گرفته و حتماً باتری را از فروشگاه‌های رسمی خریداری کنید.

 

آیا رم لپ تاپ قابل ارتقا است؟

 رم لپ تاپ یکی از مهمترین بخش‌های داخلی و ساده ترین بخش‌هایی است که به راحتی تعویض می‌شود. حتی بیشتر کارخانه‌ها این اجازه را به کاربران داده اند که بدون اینکه گارانتی شان باطل شود رم را ارتقا دهند. شما می‌توانید رم لپ تاپ خود را تعویض و یا حتی تعداد آنها را افزایش دهید.

 برای ارتقا رم در قدم اول باید بدانید که لپ تاپ شما چه رمی دارد. سپس با تراشه‌ای با ظرفیت بزرگتر مناسب است یا نه؟ اگر خودتان می‌خواهید این کار را انجام دهید باید دقت بسیار زیادی داشته باشید. زمانی که پشت لپ تاپ خودتان را باز کردید ‌زبانه‌هایی که رم را نگه داشته‌اند به یک سمت حرکت دهید بعد از خارج شدن رم تراشه را با ظرفیت بزرگ‌تر SODIMM جایگزین کنید.

 

اگر لپ تاپ شما ۴ گیگابایت رم دارد یا حتی کمتر از آن برخوردار است توصیه می‌کنیم که لپ‌تاپ خودتان را به ۸ گیگابایت ارتقا دهید. اگر لپ تاپ شما در انجام ساده‌ترین کارها مانند ایمیل و ورد کمی مشکل دارد به احتمال زیاد لپ تاپ شما ۲ گیگابایت است؛ اما اگر رم را به ۴ گیگابایت ارتقا دهید در انجام این گونه موارد هیچ مشکلی نخواهد داشت.

 

شاید این سوال را بپرسید که می‌توانید رم لپ تاپتان را به بیش از ۸ گیگابایت ارتقا دهید برای اینکه این کار را انجام دهید باید ببینید که می‌خواهید از لپ‌تاپ خودتان برای چه مواردی استفاده کنید. معمولا برای اجرای برنامه‌هایی که به رم زیادی نیاز دارند و حافظه دستگاه بیشتری به خود اختصاص می‌دهند لپ تاپ شما باید از پردازنده سریعتر نیز پشتیبانی کند و از سوی دیگر باید به فکر ارتقا GPU یا پردازش گرافیک نیز باشید البته امکان ارتقای گرافیک دستگاه وجود ندارد به همین دلیل رم لپ تاپ خودتان را تا حدی ارتقا دهید که نیاز دارید.

 

آیا‌ هارد درایو قابل ارتقا است؟

 خوشبختانه این بخش از جمله بخش‌های سخت افزاری لپ تاپ است که به راحتی ارتقا می‌یابد و کار کاملاً ساده ای است. از سوی دیگر گارانتی لپ تاپ را نیز از بین نمی‌برد. البته در قدم اول باید از‌ هارد درایو خودتان اطلاعات خوبی کسب کنید. معمولا در هر لپ تاپ یک‌ هارد درایو دو نیم اینچی نصب میشود شما باید‌ هارد درایو را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید و مطمئن شوید که‌ هارد درایوی که خریده اید ارتفاع درستی دارد.

 در نصب SSD باید مطمئن شوید که ارتفاع آن کاملاً درست است در بیشتر‌ هارد درایوها ارتفاع ۷ میلیمتر یا حتی کمتر از آن مناسب می‌باشد. در قدم اول‌ هارد درایوی را که بر روی لپ‌تاپ خودتان نصب شده است را بررسی و سپس‌ هارد درایوی که ارتفاع مناسبی دارد خریداری نمایید.

 

ارتقای حافظه داخلی

 ساده ترین راهی که می‌توانید حافظه داخلی یا‌ هارد لپ تاپ خودتان را ارتقا دهید این است که اگر لپ تاپ شما از‌ هارد دیسک HDD با SSD برخوردار است آنها را جایگزین کنید به راحتی ارتقا می‌یابد. اگر لپ تاپ شما جز لپ تاپ‌های قدیمی است معمولاً یک ترابایت‌ هارد معمولی و ۵۱۲ گیگابایت‌ هارد ssd دارد. در لپ تاپ‌های جدید این ظرفیت بیشتر شده است. اگر نیاز دارید که این بخش‌ها را ارتقا دهید به راحتی می‌توانید با تهیه قطعات سخت افزاری لپتاپ خودتان را آپدیت نمایید.

 ارتقا حافظه داخلی لپ تاپ نیز کار ساده‌ای است. برای این کار ابتدا اطلاعات لپ تاپ خودتان را تشخیص داده و در قدم بعدی می‌توانید حافظه HDD را به حافظه SSD ارتقا دهید یا حتی ظرفیت هر کدام از آنها را افزایش دهید. با قطعیت می‌توان گفت که رم و حافظه داخلی از جمله بخشهایی هستند که به راحتی ارتقا می‌یابند. اگر نیاز به تست سلامت هارد دیسک خود دارید به مقاله ی تست هارد مراجه کنید.

 

آیا CPU لپ تاپ قابل ارتقا است؟

 بله. این قطعه قابل ارتقا است؛ اما این نکته را بدانید که در صورت انجام این کار گارانتی لپ تاپ شما باطل ‌میشود. ارتقا CPU یکی از سخت ترین سخت‌های بخش‌هایی است که برای ارتقا سخت افزاری لپ تاپ انجام می‌شود.

 معمولاً شرکت‌های تولید کننده لپ تاپ سیاست‌های مختلفی دارند و یکی از این سیاست‌ها این است که CPU لپ تاپ را جزء غیر قابل دسترس ترین بخش‌ها قرار می‌دهند. توصیه می‌کنیم که پیش از هر کاری با متخصصین کار صحبت کنید و این کار را به یک شخص کاردان بسپارید.

 برای اینکه بتوانید CPU لپ تاپتان را ارتقا دهید باید از سیستم یکپارچه گرماگیر Heatsink استفاده کنید. در این صورت قطعات نیاز به جداسازی کامل خواهند داشت. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که اگر به دنبال ارتقا و تعویض CPU هستید ابتدا مدل دقیق دستگاه مورد نظر خود را پیدا کرده و سپس آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

 

آیا کارت گرافیک لپ تاپ قابل ارتقا است؟

 ارتقا گرافیک یکی از بخش‌های بسیار مهمی است که معمولاً کاربران با آن سر و کله می‌زنند و دوست دارند گرافیک لپتاپ خودشان را ارتقا دهند. متاسفانه باید گفت که کارت گرافیک لپ تاپ قابل ارتقا نیست. شما تا آخر عمر لپ‌تاپ باید از همان گرافیک استفاده نمایید.

 البته بد نیست که کارت گرافیک لپ تاپ خودتان را شناسایی کرده و بدانید که از چه نوعی است. بیشتر لپ‌تاپ‌های که در بازار وجود دارد از کارت گرافیک یکپارچه CPU و مادربورد استفاده می‌کنند اما لپ تاپ‌های بزرگتر به فناوری ام MXM مجهز شده‌اند.

دستگاه هایی که فناوری MXM دارند تعویض این قطعه را برای شما امکان پذیر کرده اند. اگر کمی خوش شانس باشید لپ‌تاپ شما به این فناوری مجهز شده است و اگر خوش شانس تر باشید می‌توانید قطعه مورد نظر خودتان را پیدا کنید. به همین دلیل تعویض و ارتقا کارت گرافیک کاملا سخت است و اگر قصد این کار را دارید توصیه می‌کنیم یک لپ تاپ جدید خریداری کنید.

 

کدام یک از برندهای لپ تاپ قابلیت ارتقا دارند؟

 اگر به فکر این هستید که لپ‌تاپ خودتان را ارتقا دهید حتماً باید اطلاعات درستی از سری و مدل لپ تاپ خودتان به دست بیاورید. توصیه می‌کنیم که از همان سایتی که معرفی نمودیم تمامی اطلاعات لپ تاپ خود را به دست بیاورید.

به این نکته توجه داشته باشید که ارتقا cpu کارت سختی است و ارتقای گرافیک لپ تاپ اصلا امکان پذیر نیست. اگر لپ تاپ شما جز لپ تاپ‌های ایسوس یا لنوو است حتی نمی‌توانید cpu لپ تاپ را نیز ارتقا دهید؛ زیرا این بخش‌ها بر روی مادربورد قرار گرفته اند و نمی توان آنها را با مدل جدید و قطعه بالاتر تعویض نمود.

اگر امکان خرید لپ تاپ جدید ندارید توصیه می‌کنیم که رم یا حافظه داخلی لپ تاپ را ارتقا دهید این کار‌ها ساده تر است. اگر نیاز به ارتقا گرافیک و CPU دارید و بودجه ی مناسبی ندارید بهترین گزینه خرید لپ تاپ استوک است، شاید برای شما ذهنیت بدی در مورد لپ تاپ استوک شکل گرفته است، ما پیشنهاد میکنیم به مقاله ی لپ تاپ استوک چیست؟ سر بزنید و اطلاعات کافی را کسب کنید. بهتر است قبل از خرید لپ تاپ با انواع دسته بندی لپ تاپ آشنا شوید تا بفهمیم در بازار دقیقا دنبال چه لپ تاپی بگردید. این نکته هم در نظر داشته باشید که برند لپ تاپ شاخص خرید لپ تاپ نیست ولی ما در اینجا بهترین برند لپ تاپ در ایران را به شما معرفی کرده ایم. شما میتوانید از فروشگاه لپ تاپ دید یک خرید مطمئن لپ تاپ استوک با گارانتی و مهلت تست داشته باشید تا سرمایه ی خود را حفظ کنید و بدون ریسک خرید کنید.

 

در پایان باید به این حقیقت مهم توجه داشته باشید که ارتقای لپ‌تاپ هرچند که یک قطعه کوچک و ظریف باشد حساسیت بسیار بالایی دارد به همین دلیل توصیه می‌کنیم که خودتان شخصاً به ارتقا لپ‌تاپ نپردازید و این کار را به متخصصان بسپارید. اگر خواستید خودتان این کار را انجام دهید و ریسک آن را پذیرفتید ابتدا اطلاعات بیشتری کسب کرده و سپس این کار را انجام دهید.