همیشه در هنکام خرید لپ تاپ یا کامپیوتر سوالات زیادی برای شما پیش می آید. چه لپ تاپی مناسب من است؟ چه سخت افزاری جوابگوی کارهایی است که میخواهم انجام بدهم. اما مهم ترین انتخاب ما، کارت گرافیک و پردازنده است که اگر دقت نکنیم از انتخاب خود کاملا پشیمان خواهیم شد.

 

آنچه در این پست خواهیم خواند :

 

گرافیک انبورد چیست ؟

GPU  یا  همان مجموعه واحد پردازش گرافیک وظیفه ی پردازش و رندر یا همان تصویر رسانی را برای ما انجام میدهد. گرافیک آنبرد واحد پردازشی تصویری است که بر روی پردازنده ی اصلی ما cpu  قرار گرفته است و این وظیفه را انجام میدهد. این نمونه گرافیک ها در 99 درصد لپ تاپ های امروزه قرار دارند. اما لپ تاپ های قوی تر و امروزی دارای دو پردازنده‌ی گرافیکی آنبرد و گرافیک اختصاصیAMD  یا   Nvidiaمی‌باشند.

 

تفاوت گرافیک آنبرد و گرافیک اختصاصی

حافظه ی اختصاصی Geforce

 

در ابتدا باید گفت همانجور که از اسمش مشخص است گرافیک Onboard گرافیکی است که روی برد دستگاه قرار دارد در واقع از پردازنده ی ما مجزا نیست. اما گرافیک اختصاصی یا مجزا کارت گرافیکی است که از پردازنده‌ی دستگاه ما جدا می‌باشد. دارای حافظه ی رم اختصاصی و دارای فن و سیستم خنک کننده ی مجزای خود میباشد. برای مثال پردازنده ی Nvidia Geforce 3060 یک پردازنده ی اختصاصی و مجزا با حافظه ی رم اختصاصی خود میباشد.

 

چرا گرافیک onboard ساخته شد؟

فسلفه ی ساخت گرافیک آنبرد این بود که ما برای کارهای روزمره ی معمولی با سیستم از این نمونه گرافیک استفاده کنیم در واقع  برای پوست کندن یک سیب درختی نباید از اره برقی استفاده کنیم، همان چاقوی کوچک نیاز ما را برطرف کرده و همینطور هزینه و خطر کمتری برای ما دارد. برای همین تقریبا تمام لپ تاپ های امروزی دارای گرافیک آنبرد می‌باشند. اینجور بهتر است بگوییم که نه تنها سیستم یا لپ تاپ های معمولی حتی سیستم های قوی گیمینگ یا رندر گرفتن هم دارای گرافیک آنبرد می‌باشند تا در هنگام پردازش های تصویری معمولی مانند تماشای فیلم یا وب گردی ما از گرافیک اختصاصی (یا همان اره برقی) را روشن نکنیم و با همان پردازنده ی کوچک (چاقوی معمولی ) نیاز های کوچک را رفع کنیم. ما سعی کردیم در این مقاله با مثالی مفهوم استفاده‌ی گرافیک آنبرد را به شما بگوییم تا خودتان فهمید آیا گرافیک آنبرد خوبه یا وجود آن بد می‌باشد همچنین شما تفاوت گرافیک انبرد با گرافیک اختصاصی را کاملا حس خواهید کرد.

 

مزایای گرافیک آنبرد

اگرچه گرافیک آنبورد قادر به پردازش های سریع و گرافیکی بالا نمی‌باشد، اما همین قطعه‌ی چسبیده شده به پردازنده‌ی اصلی مزایای بسیار زیادی دارد که اگر نباشد واقعا نبود آن حس می‌شود و مشکلات زیادی خواهیم داشت. در ادامه مزایای گرافیک آنبورد را خواهیم گفت:

 

مصرف کم باتری

مهمترین مزیت گرافیک آنبرد مصرف کم باطری در لپ تاپ ها میباشد. این چیپست کوچک همانطور که عملکرد کمتری برای پردازش تصویری به ما ارائه میدهد به همان اندازه هم توان از پاور کامپیوتر ما مصرف میکند. این مزیت گرافیک آنبرد شاید مهمترین عامل برای استفاده در لپ تاپ ها می‌باشد.

 

اندازه و حجم کم چیپست

یکی دیگر از مزیت این چیپست ها به دلیل حجم کم این و نیاز نداشتن به فن مجزا باعث شده لپ تاپ های امروز بسیار باریک تر و سبک تر نسبت به قبل باشند که در عین عملکرد مناسب برای بسیاری از کار ها یک لپ تاپ بسیار شیک هم خواهیم داشت.

 

قیمت مناسب

این یک خدمت است که بسیاری از تولید کنندگان پردازنده مثل intel  یاAmd  در کنار CPU به شما یک پردازنده ی گارفیکی عالی با مزایای بسیار مناسب به شما میدهند. در واقع شما پولcpu  میدهید اما در کنار آن یک GPU به شما رائه میشود.  و شما نیازی به هزینه برای خرید گرافیک ندارید.

 

 

تفاوت گرافیک آنبرد و گرافیک اختصاصی

 

 

معایب گرافیک آنبرد

 

اگر بخواهیم بگوییم که گرافیک آنبورد بدون عیب است واقعا دروغ گفته ایم. این چیپست کوچک اگر چه بسیار سودمند است دارای عیب های می‌باشد اما مزایای گرافیک آنبورد در مقابل معایب آن خیلی بیشتر می‌چربد و وجود آن برای تمام لپ تاپ ها واقعا ضروری است. در ادامه معایب گرافیک آنبورد را خواهیم گفت:

 

عملکرد ضعیف تر نسبت به گرافیک مجزا

مهمترین مشکل این نمونه گرافیک ها عملکرد آن نسب به گرافیک اختصاصی است که با توجه به قیمت و مزایای بسیار عالی نباید از این نمونه گرافیک ها عیب گرفته شود.

 

استفاده از حافظه ی رم به عنوان رم گرافیکی

 این پردازنده های کوچک به دلیل نداشتن حافظه ی رم اختصاصی، از رم های سیستم ما استفاده میکنند و مقداری بسیار کمی از منابع رم سیستم مارا اشغال میکنند.

 

تولید حرارت و کاهش عملکرد CPU

گرافیک های انبرد به دلیل چسبیده بودن به cpu  دستگاه باعث میشود حرارت تولیدی آن به واحد پردازش اصلی دستگاه رسیده و به مرور زمان باعث کاهش عملکرد cpu  میشود که البته این زمانی اتفاق می افتد که کاربر استفاده ی صحیح نکند و بیش از عملکرد معقول از آن سخت افزار خود کار بکشیم.

 

قابل تعویض یا قابل ارتقاء نمی‌باشد

گرافیک های آنبرد به دلیل قرار گرفتن در CPU قابل تعویض یا قابل ارتقاء نمی‌باشند. در واقع برای تعویض این گرافیک ها باید کل CPU دستگاه عوض شود.

 

علائم خرابی کارت گرافیک آنبرد

  • پرش تصویر و لرزش تصویر
  • بهم ریختگی رنگ ها
  • داغ کردن بیش از اندازه ی پردازنده
  • ریست شدن یا هنگ کردن دستگاه هنگام پردازش سنگین گرافیکی
  • تصویر ندادن و سیاه شدن صفحه
  • روشن نشدن دستگاه

 

پردازنده ی دارای گرافیک آنبرد

 

 

انواع گرافیک آنبرد

در شرکت و کمپانی بزرگ که تقریبا برای همه‌ی مردم جهان شناخته شده به نام Intel و AMD که دو قطب اصلی تولید کننده‌ی پردازنده های اصلی می‌باشند، انواع گرافیک های آنبورد را تولید کرده‌اند. در ادامه ما به معرفی انواع گرافیک آنبورد می‌پردازیم:

 

گرافیک های آنبرد شرکت اینتل UHD  یا Intel Hd Graphics

این نمونه گرافیک ها بر روی پردازنده های اینتل قرار گرفته اند مانند پردازنده های core i3/i5/i7/i9 سری UHD شرکت اینتل عمکلرد بسیار خوبی دارند این گرافیک ها در دمای نسبتا متعادلی کار کرده و بسیار روان و قوی عمل کرده اند.مانند :

 

  • Intel Hd graphics 520   که روی پردازنده های intel  نسل ششم قرار دارند.
  • Intel Hd graphics 620   که روی پردازنده های intel  نسل هفتم قرار دارند.
  •  UHD 630روی پردازنده ی core i9   intel نسل 9 هم قرار دارد.
  • UHD 750  روی پردازنده ی intel core i9  نسل دهم قرار دارد.

 

گرافیک های آنبرد مجتمع شرکت اینتل سری intel iris

این نمونه از گرافیک ها نسبت به سری UHD قوی تر عمل میکنند به همین دلیل قیمت بالایی دارند و تکنولوژی ساخت آن ها جدید تر است. به همین منظور شرکت اینتل در بعضی از پردازنده های سفارشی خود این نمونه را به کارگیری کرده است. این پردازنده های بیشتر در لپ تاپ لوکس مانند سری zBook  ایسوس یا لپ تاپ های باریک تر استفاده شده است.

مانند :

Intel iris Xe Graphics G7

 

گرافیک های آنبرد شرکت AMD  سری Vega

خب شرکت AMD  هم مانند شرکت اینتل که از قدیم رقیب هم بوده اند در این زمینه فعال بوده و تکنولوژی توسعه ی گرافیک های سری Radeon RX Vega  را به پردازنده های cpu  خود متصل کرده است.

مانند: 

Radeon Vaga 8 , Radeon vega 11 که بسیار عملکرد خوبی دارد.

 

 جمع بندی

در جمع بندی توضیحاتی که دادیم تا بهترین خرید لپ تاپ را داشته باشید باید گفت که اگر شما نیازمند یک لپ تاپ معمولی برای کار های روزمره ی معمولی می‌باشید نیاز به گرافیک مجزا از پردازنده ندارید اما اگر شما میخواهید با لپ تاپ خود بازی کنید یا یک لپ تاپ مناسب طراحی ( راهنمای خرید لپ تاپ مناسب طراحی ) و کارهای سنگین هستید باید حتمن یک لپ تاپ با حافظه ی گرافیکی اختصاصی مناسب می‌باشد. فروشگاه لپ تاپ دید در زمینه ی فروش لپ تاپ استوک میتواند به شما در این زمینه کمک کند.