چند نوع لپ تاپ داریم؟

 

قابل حمل بودن لپ تاپ نسبت به کامپیوتر خانگی باعث شده تا مردم نسبت به خرید لپ تاپ استوک، لپ تاپ نو و یا دسته دوم تمایل بیشتری داشته باشند.

لپ تاپ ها به دسته های اولترابوک، نوت بوک، سرفیس، هیبرید و... تقسیم بندی می شوند؛ برخی از لپ تاپ ها برای استفاده از نوت برداری، برخی برای تبدیل لپ تاپ به تبلت و برخی دیگر برای حمل راحت تر و... ساخته می شوند.

در این مطلب از فروشگاه لپ تاپ دید ما شما را با انواع لپ تاپ آشنا می کنیم تا شما قبل از خرید، بهترین لپ تاپی که نیاز شما را برآورده می کند را پیدا و انتخاب کنید.

 

تاریخچه لپ تاپ

 

نخستین رایانه قابل حمل در سال در سال 1981 ساخته شد. با وجود اینکه این رایانه قابل حمل بود، اما وزن سنگینی داشت؛ این رایانه با صفحه نمایش 5 اینچی تولید و ساخته شد.

اپل در سال 1989 شروع به فروش رایانه قابل حمل کرد ولی نتوانست موفق عمل کند و در سال های بعد توانست نظر مردم را جلب کند.

هر چقدر که تکنولوژی پیشرفت کرد، قدرت سخت افزاری لپ تاپ هم بیشتر و وزن لپ تاپ کمتر شد؛ شرکت های سازنده لپ تاپ مانند hp، Asus و... در تلاش هستند که لپ تاپ کم وزن با کیفیت بالا تولید کنند.

 

انواع لپ تاپ بر اساس کارکرد موجود در بازار ایران

سه نوع لپ تاپ در بازار ایران وجود دارد؛ لپ تاپ نو و پلمپ، لپ تاپ استوک و لپ تاپ دسته دوم.

 

لپ تاپ نو و پلمپ

لپ تاپ نو و پلمپ بر خلاف استوک و دسته دوم، توسط هیچ کسی روشن و استفاده نشده و بعضی از لپ تاپ های نو، حتی سیستم عاملی هم بر روی آن ها نصب نشده است.

 

لپ تاپ استوک

اگرچه لپ تاپ استوک نوعی لپ تاپ دست دوم است اما با لپ تاپ های دست دوم موجود در بازار ایران تفاوت هایی دارد. ما در مقاله ی لپ تاپ استوک چیست؟ کامل توضیح دادیم پیشنهاد میکنم بخوانید تا ذهنیت درستی در ذهنتان شکل بگیرد

 

لپ تاپ دست دوم

لپ تاپ دست دوم همان لپ تاپ های نو سفارش آسیا در بازار ایران می باشند که پس از مدتی کارکرد صاحب آن تصمیم به فروش گرفته این لپ تاپ ها از همان پلمپ در ایران عرضه شده و معمولا دارای کارتن میباشند.

 

انواع مدل های لپ تاپ

 

مک بوک چیست؟

مک بوک چیست؟

تولید کننده مک بوک شرکت اپل است و این لپ تاپ اولین بار در سال 2006 معرفی شد و تا سال 2012 عرضه شد. بعد از سال 2012، مک بوک ایر و مک بوک پرو ساخته شدند. اولین تفاوت مک بوک با لپ تاپ، سیستم عامل آن هاست؛ زیرا سیستم عامل مک بوک، مکینتاش است. مک بوک ایر نسبت به مک بوک و مک بوک پرو، عمر باتری بیشتری دارد و مک بوک پرو نسبت به دیگر مک بوک ها، نمایشگر بهتری دارد.

 

اولترابوک چیست؟

اولترابوک چیست؟

اینتل تصمیم گرفت یک لپ تاپ کم وزن و بسیار نازک تولید کند و در سال 2011 پروسه ساخت اولترابوک به پایان رسید. نکته مثبت اولترابوک، باتری قدرتمند آن نسبت به دیگر لپ تاپ ها است. اولترابوک به امکاناتی مانند صفحه نمایش، صفحه کلید، صفحه نمایش لمسی، باتری، رم، حافظه ROM و... مجهز است. اولترابوک به درد افرادی می خورد که دائما در سفر هستند و به دنبال یک لپ تاپ با امکاناتی مانند شارژ طولانی، وزن و حجم کمتر هستند.

نوت بوک چیست؟

 

نوت بوک چیست؟

قبل از طراحی شدن یک کامپیوتر کوچک یا به عبارتی دیگر نوت بوک در سال 1989 توسط شرکت NEC، شرکت Compaq یک مدل کامپیوتر طراحی کرد که فلاپی دیسک، هارد درایو، پردازنده، رم، پورت VGA داشت و وزن کامپیوتر شرکت Compaq نسبت به NEC بیشتر بود. محصول شرکت Compaq به عنوان لپ تاپ معرفی و محصول شرکت NEC به عنوان نوت بوک معرفی شده است؛ اولین تفاوت نوت بوک و لپ تاپ، وزن کمتر Notebook است. نت بوک ها نسبت به نوت بوک ها، سایز کوچکتری دارند. اندازه نوت بوک بین 10 تا 15 اینچ است و اندازه نت بوک بین 7 تا 13 اینچ است. قدرت پردازش و قطعات سخت افزاری نوت بوک ها نسبت به نت بوک ها قوی تر است.

کروم بوک چیست؟

کروم بوک چیست؟

کروم بوک توسط شرکت گوگل ساخته شده که Chromebook بر روی سیستم عامل کروم اجرا می شود؛ این سیستم عامل توسط شرکت گوگل توسعه یافته است. کروم بوک نسبت به دیگر لپ تاپ ها، امنیت، سرعت بیشتر دارد و همچنین در Chromebook امکان پشتیبانی از اندروید وجود دارد.

لپ تاپ هیبریدی چیست؟

 

هیبریدی چیست؟

لپ تاپ هیبریدی را می توان به عنوان یک لپ تاپ و یا یک تبلت استفاده کرد. قیمت لپ تاپ هیبرید نسبت به لپ تاپ معمولی گران تر است. از دیگر تفاوت های لپ تاپ هیبرید نسبت به لپ تاپ معمولی، لمسی بودن صفحه نمایشگر است.

 

سرفیس چیست؟

 

سرفیس چیست؟

سرفیس ها که صفحه نمایشگر لمسی دارند، توسط مایکروسافت ساخته شده. سیستم عامل این لپ تاپ ویندوز است و سرفیس پرو در سال 2013 معرفی شد. تفاوت سرفیس بوک با لپ تاپ، لمسی بودن نمایشگر سرفیس و امکان تبدیل شدن به تبلت است. در مقاله‌ی سرفیس چیست؟ ما به صورت کامل انواع سرفیس هارو معرفی کرده ایم.

 

انواع کاربرد لپ تاپ ها

 

دانشجویی

دانشجویان قبل از خرید لپ تاپ دانشجویی، باید به چند نکته توجه داشته باشند؛ نکته اول کم حجم بودن لپ تاپ و نکته دوم قابلیت خروجی VGA در لپ تاپ است؛ زیرا بیشتر نمایشگرها و پروژکتورهای موجود دا دانشگاه ها و... از اتصال VGA استفاده می کنند.

 

مصارف خانگی و مالتی مدیا

اگر به دنبال یک لپ تاپ برای تماشای فیلم و سریال هستید، باید لپ تاپی را انتخاب کنید که صفحه نمایش  با کیفیتی داشته باشد.

 

تجاری

اگر برای استفاده تجاری به دنبال خرید لپ تاپ هستید، باید به نکات مهمی چون امنیت و قدرت پردازش لپ تاپ اهمیت دهید.

 

حرفه ای

کاربران لپ تاپ حرفه ای، مهندسین و صاحبان کسب و کار هستند؛ اگر به دنبال لپ تاپ حرفه ای هستید و شما یک مهندس و یا صاحب کسب و کار هستید، باید به دنبال لپ تاپی باشید که بدنه مقاوم، عمر باتری زیاد، قدرت گرافیکی و قدرت پردازشی بالا باشید.

 

بازی

اگر به دنبال لپ تاپ گیمینگ هستید، باید به طراحی ظاهر لپ تاپ، امکانات جانبی، قدرت پردازشی و قدرت گرافیکی لپ تاپ اهمیت دهید. لپ تاپ های مخصوص گیمینگ وزن زیادی دارند؛ اگر در کنار دیگر امکانات، لپ تاپ وزن کمی هم داشته باشد، بهترین گزینه برای شما است.

 

لپ تاپ صنعتی

لپ تاپ های صنعتی معمولا از مواد ساخته شده که دارای استقامت و دوام بالایی در مقابل شرایط سخت از جمله گرد و غبار، آب، حرارت بالا، شرایط رطوبتی و ... دارد. این لپ تاپ ها در مقابل ضربه بسیار مقاوم هستند اگرچه به دلیل استفاده از مواد سخت وزن بیشتری نسبت به بقیه لپ تاپ ها دارد اما مورد نیاز همه‌ی صنایع می‌باشد.

 

نتیجه گیری

به پایان این مقاله رسیدیم؛ ما سعی کردیم در این مقاله از فروشگاه لپ تاپ دید، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قبل از خرید لپ تاپ بگذاریم تا شما با دید بازتر بتوانید یک لپ تاپ مناسب نیاز خود خرید کنید.